Cauta

Noutati

Studiu final AASA

31.10.2013
Studiul final realizat în cadrul proiectului AASA prezintă 1. Creșterea nivelului de cunoștințe ca urmare a participării la cursurile AASA 2. Impactul asupra gradului de adaptabilitate a participanților. Concluziile studiului au la bază chesti

Cuvânt de încheiere...sau de continuare!

31.10.2013
După 3 ani de zile încărcați cu activități, emoții, muncă, stres, bucurii și rezultate spectaculoase, proiectul AASA – Adaptabilitatea Angajaților, Succesul Angajatorilor s-a încheiat. Cel puțin din punctul de vedere al evaluărilor, formăr

Vrem sa nu mai fim stresati?

 „Cel care ii cunoaste pe ceilalti este invatat. 
Cel care se cunoaste pe el insusi este intelept.” 

                                                                        Lao Tzu 
Poate cuvantul cel mai des intalnit in ultima vreme in societate, este STRES. Auzim mereu in jurul nostru expresii de genul, sunt stresat, ma streseaza seful, ma streseaza angajatii mei, ma streseaza colegul, copiii, sotul sau sotia. 
„Nu mai fac fata!!!”
„Nu mai suport!!!”
Uimitor, in zilele noastre toate par a ne ajuta. Pentru sarcinile cele mai ingrate se dezvolta tehnologii mereu mai perfectionate. Pentru imbunatatirea comunicarii, la fel. Categoric conditiile de lucru din zilele noastre sunt departe de a fi atat de grele ca cele din trecut. Munca casnica e si ea usurata de toata tehnologia moderna. Programele de cresterea copiilor, toate cartile si emisiunile ne invata concret ce trebuie sa facem ca sa fie mai usor si sa avem „succes garantat”.
Si totusi, oricat de paradoxal pare, stresul la locul de munca atinge cote inegalabile, indiferent de categoria socio-profesionala avuta in vedere, salariati, middle management sau manageri de top.
Consecintele sunt grele pentru individ: depresie, frustrare, oboseala cronica, tulburari de alimentatie si somn...am putea continua lista. Cauza? Categoric STRESUL.
„Ce credeti ca este stresul?” Cu aceasta intrebare imi incep toate cursurile? Si in sala incep zambetele iar apoi o avalansa de raspunsuri care cuprind in sine aspecte ale stresului. Insa o definitie a stresului inca nu am primit. Mi se pare esential sa definim problema. Daca tot ne plangem ca suntem stresati, daca tot folosim acest cuvant ca un laitmotiv, mi se pare esential sa stim ce este in esenta stresul. Si daca definim clar ce inseamna stresul, e mult mai usor apoi sa luptam cu el. Pentru ca deja stim cu ce si cu cine luptam. Altfel suntem ca Don Quijote cu morile de vant. 
Ce este stresul?
Stresul este un fenomen psihosocial complex ce decurge din confruntarea persoanei cu cerinte, sarcini, situatii care sunt percepute ca fiind dificile, dureroase, sau cu miza mare pentru persoana in cauza.
Dezechilibru intre solicitarile care li se impun si resursele pe care le au la dispozitie pentru a solutiona aceste solicitari.
Exista trei laturi ale stresului: cea pozitiva, cea negativa si cea hidoasa.
Am sa incep cu stresul negativ. In literatura de specialitate stresul negativ poarta numele de DISTRES. Semne ale acestui distres le intalnim permanent, important insa este sa le recunoastem. 
Semnele fizice sunt cele mai vizibile si usor de identificat: palpitatii, greutate in respiratie, uscarea gurii, senzatia de palpitatii in stomac, indigestie, greata, diaree, constipatie, tensiune musculara, nervozitate, hiperactivitate, unghii roase, extenuare, dificultati de somn, dureri de cap, boli frecvente – de exemplu raceli, transpiratie, senzatia frecventa de urinare, pofta de mancare exagerata sau pierderea apetitului, cresterea numarului de tigari fumate, consum crescut de alcool, scaderea libidoului. 
Semnele mentale si emotionale sunt si ele prezente si pot fi un semnal de alarma: nerabdare, iritare, enervare, furie, ostilitare, agresivitate, nepasare fata de propria infatisare, fata de sanatate, dieta, sex, parere proasta despre sine, pierderea interesului fata de cei din jur, nemultumire permanenta, inflexibilitate, lipsa logicii, neproductivitate, randament slab, frustrare, plictiseala, vinovatie, nesiguranta, vulnerabilitate, senzatia de a fi respins, de a fi neglijat, de a fi nepotrivit, predispozitie la greseli si accidente.
In organizatie de asemenea apar semne ale stresului. Daca vom dori sa ne angajam intr-o firma, ar fi foarte indicat ca inainte sa cautam sa aflam daca firma in care dorim sa intram este una in care stresul atinge cote alarmante. Asa ca e indicat sa cunoastem aceste semne ale stresului in organizatie: absenteism, fluctuaţie mare de personal, calendar defectuos, instabilitate profesionala, probleme disciplinare, hărţure, productivitate scăzută, accidente, erori şi costuri crescute în urma despăgubirilor sau a asistenţei medicale. 
Exista o latura a stresului, cea pozitiva, care in literatura de specialitate poarta numele de EUSTRES. Prea putina lume recunoaste eustresul.  E caracterizat de emotii puternice si trairi ca entuziasm, creativitate, stimulare, succes, realizari, eficienta ridicata. Sunt trairi care ne plac si ne umplu. Insa exista un mare pericol in zilele noastre. Exista capcana acestui eustres la locul de munca. Pentru ca incercam sa mentinem cat de mult posibil aceasta stare. Riscul mare este sa nu ne mai putem opri. Si la un moment dat apare epuizarea. Epuizarea face trecerea spre a treia latura a stresului, latura hidoasa.
In literatura de specialitate poarta numele de BURNOUT. Se caracterizeaza prin disparitia treptata a simtului umorului (chiar si la persoanele care de obicei erau foarte glumete); "saritul" peste pauzele de odihna si de masa; sarcini nefinalizate; lucrul peste program; lipsa vacantelor; din ce in ce mai multe probleme de sanatate (tensiuni musculare, dureri  de stomac,  iritabilitate etc.) - semne ca organismul nu mai face fata  solicitarilor; retragere sociala - individul se indeparteaza de prieteni, colegi, membrii familiei; scaderea performantelor profesionale: absenteism ridicat, intarzieri, eficienta scazuta; auto-medicatia: consum ridicat de alcool, tranchilizante etc.; schimbari psihologice interne: epuizare emotionala, scaderea stimei de sine, depresie, frustare, sentimentul ca esti prins in capcana si nu ai cum sa scapi din situatia negativa, pesimism, sentimente de singuratate si vinovatie, dificultati in luarea deciziilor; DEPERSONALIZARE.
 
Exista foarte multe sfaturi referitoare la cum sa scapam de stres. Sfaturi greu de urmat, pentru ca orice schimbare cere sacrificiu din partea noastra. 
Cele mai valoroase sugestii pentru salvarea din capcana stresului sunt constientizarea semnelor si reactiilor la stres; informarea privind sursele de stres; dezvoltarea unui stil de viata sanatos: mentinerea unei greutati normale, practicarea regulata a exercitiilor fizice, renuntarea la consumul de alcool si a fumatului.
Dar poate cel mai usor am reusi sa scapam de stres cautand metode de management al timpului. Cum? Stabilindu-ne obiective clare in viata („Ce vreau sa fac cu adevarat?” „Unde vreau sa ajung cu adevarat?”). Afland cine si ce sunt in totalitate si nu pe bucatele: parinte, partener de viata al omului de langa mine, angajat intr-un anume loc, om cu timp liber pe care mi-l umplu constructiv si nu lenevind in fata televizorului. 
 
Vrem sa nu mai fim stresati? 
Atunci trebuie imperativ sa luam decizia interioara de a face o schimbare in pasii pe care-i parcurgem zi de zi. Dar cel mai valoros pas pe care-l putem face e acela de a petrece timp cu noi insine si de a ne recunoaste cu sinceritate asa cum suntem cu adevarat.Si sa nu uitam ca a-ti dezvolta competentelele de care ai nevoie pentru job, asa cum poti inca face prin  participarea la cursurile proiectului “Adaptabilitatea angajatilor, succesul angajatorilor – ASA”, poate fi un sprijin in a scapa de stresul de la munca.
 
 
Expert Formator,
Cristian Masaric