Cauta

Noutati

Studiu final AASA

31.10.2013
Studiul final realizat în cadrul proiectului AASA prezintă 1. Creșterea nivelului de cunoștințe ca urmare a participării la cursurile AASA 2. Impactul asupra gradului de adaptabilitate a participanților. Concluziile studiului au la bază chesti

Cuvânt de încheiere...sau de continuare!

31.10.2013
După 3 ani de zile încărcați cu activități, emoții, muncă, stres, bucurii și rezultate spectaculoase, proiectul AASA – Adaptabilitatea Angajaților, Succesul Angajatorilor s-a încheiat. Cel puțin din punctul de vedere al evaluărilor, formăr

Sef bun sau sef rau?

Daca esti intr-o pozitie de management in cadrul unei companii poate te-ai intrebat la un moment dat cum te considera subalternii tai: un sef bun sau un sef rau/slab? Daca nu te-ai intrebat inca, iti recomand cu toata caldura sa o faci, deoarece in functie de cat de multa incredere au subalternii tai in tine, de cat de bine lucreaza cu tine, vor performa si, implicit, te vor ajuta sa-ti atingi obiectivele postului dar si obiectivele firmei si in acelasi timp vor ramane alaturi de tine ca si o echipa adevarata.

Revenind deci la intrebarea de pornire: esti un sef bun sau un sef rau? Multi manageri cad in capcana de a gandi despre ei ca sunt buni atata timp cat, indiferent de metodele folosite, obtin ceea ce se cere de la ei, adica isi ating obiectivele (cele de natura financiara de multe ori). Si pana aici poate ca nu vi se pare nimic gresit. Mai ales daca sunteti manageri. Ce nu se ia in calcul de foarte multe ori este raportul dintre rezultatele obtinute si efortul, respectiv investitia facuta. Si sa explic mai concret: ca si manager ti-ai atins obiectivele stabilite de companie dar, in echipa ta, fluctuatia este una foarte ridicata adica subalternii tai isi cauta alte locuri de munca pentru ca sunt prea stresati, lucreaza multe ore peste program si nu mai au timp si pentru familie sau alte activitati recreative.  Sau ai o rata a absenteismului destul de ridicata, subalternii tai se imbolnavesc frecvent. Desi teoria spune ca “trebuie sa lasi problemele de la serviciu, la serviciu”, teoria e teorie iar pe noi practica ne omoara. In practica angajatii, subalternii tai, merg acasa si rabufnesc acasa din te miri ce lucruri marunte si se cearta cu familia, rudele, vecinii etc. Sau sunt unii, imi place sa-i numesc Supermani, care spun, pe buna dreptate, ca familia lor nu trebuie sa ajunga sa sufere datorita problemelor pe care ei le au la munca si atunci, tin totul in ei, se straduiesc sa nu rabufneasca in preajma celor dragi lor. Bravo lor! Dar din pacate, oamenii acestia vor ajunge sa sufere de probleme de sanatate gen diabet pe baza de stres, alergii, migrene, depresii, ulcer, toate bazate pe incarcatura emotionala datorata cui? Tie, sefului lor! Poate veti spune ca dramatizez lucrurile, ca incerc sa pun totul in carca voastra, a managerilor. Adica daca cineva, un angajat, are probleme acasa sau are probleme de sanatate  inseamna ca voi sunteti sefi rai? Poate ca nu! Dar recomandarea mea este sa stati sa va ganditi, sa discutati cu subalternii vostri care sunt motivele reale ale faptului ca-si cauta alt job sau ca lipsesc de la munca. Si daca va preocupa asta si daca puteti discuta deschis cu ei despre substraturile problemelor cu care ei se confrunta chiar in afara locului de munca, asta inseamna ca sunteti… sef bun.  Iar atingerea obiectivelor financiare sau de orice alta natura va veni - pentru ca veti avea o echipa cu care sa le obtineti.

Care este portretul pe care angajatii il fac sefului bun si celui rau? 

In cadrul proiectului “Adaptabilitatea angajatilor, succesul angajatorilor-ASA”, am avut ocazia sa lucrez cu peste 2000 de angajati, aflati la diverse niveluri ierarhice in companii din regiunile de Vest si Nord-Vest a tarii. Cu ei am creionat cele doua portrete. Angajatii vad ca sef bun omul in care au incredere, care vorbeste deschis cu ei, care ii intelege atunci cand au probleme, care este alaturi de ei in momentele de cumpana fie profesionala, fie personala. Vad ca sef bun un OM adevarat.  Nici calitatile profesionale nu sunt uitate: o buna pregatire profesionala, capacitatea de a evalua performantele in munca, de a motiva echipa, intregesc acest portret. Dar ce folos sa fii mare specialist, doxa de cunostinte, cand cu subalternii tai nu faci altceva decat sa-i critici, sa-i certi, sa strigi la ei, sa-i injuri si chiar sa-i bati. Simplu spus: sa nu-i respecti ca si oameni.  Incet am ajuns si la portretul sefului rau cel care tipa si urla intruna, care isi intarata subalternii unii impotriva altora, care coboara urechea la barfe, care nu e capabil sa ia decizii, care nu-si evalueaza obiectiv subalternii, care minte si jigneste.  Veti spune: “Aaaa,  eu ca si sef nu sunt chiar asa!” deci inseamna ca sunt sef bun. Nu-i chiar asa de simplu! Ce am prezentat in al doilea portret sunt trasaturi adunate din experienta celor peste 2000 de oameni, trasaturi care nu toate se gasesc in acelasi om (a se citi sef). Oricare dintre aceste trasaturi negative, luata separat, aplicata pe subalternii vostri, ii va indeparta de voi, ii va face sa-si doreasca un alt sef si, de multe ori, un alt loc de munca. Ceea ce am spus acum nu e valabil si in cazul portretului sefului bun, care cuprinde acele trasaturi pozitive. Nu e suficient sa fii doar amuzant sau doar tolerant ca oamenii sa te perceapa ca sef bun. Dar e suficient sa fii OM.  Cu tot ce vine asta. 
Pentru ca sunt om de Resurse Umane care activez si in domeniul de Recrutare si selectie vin cu o informatie in plus, cu care sa sustin cele spuse mai sus. Tot mai multe firme de executive search din capitala spun, prin specialistii lor, ca atunci cand cauta candidati pentru functii de management in cadrul companiilor de renume pun accent, pe ceea ce ei numesc inteligenta emotionala si cea sociala. Adica persoana sa fie capabila sa creeze un climat pozitiv la locul de munca, sa se inconjoare de specialisti care sa fie capabili sa rezolve problemele pe domeniul lor de activitate iar el – managerul - sa fie acel catalizator care sa inspire si care sa-i faca sa se simta respectati si apreciati. 
Expert Formator,
Nicoleta Sotoc